

את בוחרת את הסוף של האגדה /// את בוחרת את הסוף של האגדה /// את בוחרת את הסוף של האגדה /// את בוחרת את הסוף של האגדה /// את בוחרת את הסוף של האגדה /// את בוחרת את הסוף של האגדה ///
היה הייתה אישה בכפר רחוק רחוק ושמה פרומצ’ה
פרק א- הכירו נא את פרומצ’ה
היה הייתה אישה בכפר רחוק, ושמה פרומצ’ה.
פרומצ’ה גרה בבית קטן עם חלונות אדומים,
ובחצר שלה עמדו עצי פרי כבדים
תפוחים, אגסים, ושזיפים שנפלו לה
על הראש בכל פעם שיצאה להאכיל את התרנגולות.
פרומצ’ה למדה בעיר את אומנות הגרפיקה.
היא ידעה לצייר אותיות יפות, לחתוך ניירות בקו ישר,
ולצבוע מודעות בצבעי גואש עזים
כאלה שיכלו לגרום אפילו לפרה לעצור באמצע הדרך.
פרק ב- החלומות של פרומצ’ה
היא חזרה לכפר עם קלסר מלא עבודות והייתה בטוחה:
עוד רגע אנשים יעמדו בתור ליד החלונות האדומים שלה.
ורק יתחננו שתשמור להם מקום ביומן,
ואולי גם כדאי שתעלה מחיר.
אבל במקום תור הגיעו בקשות משונות.
דודה ציפורה דפקה ראשונה:
“פרומצ’ה, תציירי שלט לחתונה של הנכדה,
אבל תעשי לי בזול, זה בכל זאת משפחה.”
פרק ג- החייט והסנדלר
למחרת הגיע השכן עם שני תפוחים רקובים:
“בואי נעשה חליפין את תעשי מודעה לחנות שלי,
ואני נותן לך תפוחים מהעץ. מתוקים במיוחד!”
פרומצ’ה חייכה, אבל ידעה שבשוק אפילו לא יקנו בזה גפרורים.
החייט ביקש מודעה “כדאי לך, זה יפרסם אותך” הוא אמר.
הסנדלר אמר שעדיף לה כבר ללמוד לתפור נעליים –
“זה מביא כסף בטוח.”
ובינתיים פרומצ’ה המשיכה ללטש לוגואים לאנשים ששילמו לה בעוגת דבש.
והיא גילתה שעוגות, מתוקות ככל שיהיו, לא משלמות חשבון מים.
פרק ד- העצה של זקן הכפר
זקן הכפר, שישב ליד הבאר, קרא לה בקול צרוד:
“ילדה טובה, אומנות זה יפה,
אבל אם את לא יודעת להפוך אותה ללחם
תישארי רק עם שזיפים על הראש.”
פרומצ’ה כמעט בכתה.
היא ישבה בלילות לאור הנר,
ציירה, צבעה, ותלתה מודעות על לוח הכפר.
אבל בבוקר ראתה שהרוח קרעה אותן,
ושהעזים מתעניינות בשלטים שלה יותר מהלקוחות.

וכאן את בוחרת את הסוף של האגדה:
בסוף הראשון
פרומצ’ה נשארה עם כישרון עצום,
בלי לקוחות רציניים,
ובלי להבין שגרפיקה זה לא עסק אלא רק כלי.
והבית עם החלונות האדומים
נשאר רקע יפה לסיפור על חלום שלא הפך למציאות.
בסוף השני
פרומצ’ה החליטה אחרת.
היא נסעה שוב לעיר, והפעם למדה לא רק אומנות
אלא גם איך לבנות עסק.
איך לתמחר בלי להתבייש,
איך לשווק בלי להתחנן,
ואיך לגרום ללקוחות לשלם בשמחה.
כשהיא חזרה לכפר
הדלת שלה לא הפסיקה להיפתח ללקוחות.
ואז כולם הבינו:
מודעות יפות יש הרבה,
אבל עסק אמיתי יש רק למי שלמדה איך בונים אותו.
אשמח שתבחרי את הסוף של הסיפור.
מוזמנת לרשום לי במילה אחת או שאולי יש לך רעיון לסוף אחר לסיפור
///
רב הבנות בחרו בסיום הטוב
כמה טוב…
ואכן, פרומצ’ה עזבה הכל והלכה לעיר הגדולה
היא שתפה אותנו במכתב שקבלה
לאחר חודש מהדודות שלה בכפר (ובינהם ציפורה היקרה)
מכתב געגועים לדוֹדתנו פרומצ’ה
פרומצ’ה היקרה,
מאז שעזבת לעיר הגדולה,
הכפר נהיה קצת שקט מדי.
התרנגולות עדיין מטיילות בחצר,
אבל אין מי שיצייר להן שלט חדש “נא לא לנקר את הרימונים”.
אפילו עצי השזיפים מתגעגעים
הם ממשיכים להפיל פירות,
אבל אין מי שיתלונן שזה נוחת לה על הראש.
ציפורה אמרה אתמול:
“אוי, מי יכין לי שלט לחתונה של הנכדה?”
ורבקה הוסיפה:
“מי יתקן לי את הפלייר של המאפייה?”
כולנו ישבנו, נאנחנו, וצחקנו
כי רק את ידעת להפוך צבעי גואש לנס.
אבל האמת, פרומצ’ה,
לא רק אנחנו מתגעגעות לציורים שלך.
אנחנו מתגעגעות לראש היצירתי שלך,
לחיוך כשהיית מציגה לנו עבודה חדשה,
ולעקשנות שלך שלא הסכמת להישאר רק
“עוד אחת שיודעת לצייר”,
אלא נסעת ללמוד איך להפוך את זה למשהו גדול.
וכמה שהתלוצצנו עלייך, בלב כולנו יש הערכה גדולה.
כי צריך הרבה אומץ לעזוב חלון אדום בכפר שקט,
וללכת ללמוד בעיר הגדולה לא רק איך לעצב
אלא איך לבנות עסק אמיתי.
תחזרי כשאת מוכנה, אנחנו כבר נדע להעריך –
לא רק את השלטים שלך, אלא גם את הדרך שעשית.
באהבה,
הדודות מהכפר.
נ.ב. חוי של ציפורה למדה לעצב את המטבחים
ואין לה לקוחות כי כולן מבקשות ממנה ליעץ בחינם
והיא שואלת אותך מה את אומרת
אם כדאי לה להצטרף אליך?
הערה אחת
יש לי עסק מעל עשור, אז הנה הסוף האמיתי של הסיפור:
לעגלון, פרומצ’ה עשתה מודעה בזול.
2 קופיקות סך הכל. זה מה שהוא הסכים לשלם. היא עבדה קשה על הסמל שיעטר את הכרכה שלו.
כשגעצ’ל העגלון הגיע לכפר הסמוך, שמערל חברו נהנה מהשלט. זה רעיון. הוא רוצה גם.
כשהסיע בהזדמנות הקרובה לקוח מזדמן לכפר של פרומצ’ה, נכנס שמערל לפרומצ’ה לבקש שלט גם עבורו.
הוא, שילם לפרומצ’ה 3 קופיקות.
השכן של שמערל, העגלון מהעיירה הסמוכה, היה הלקוח הבא. הוא היה צריך עבודה גדולה יותר, צבע ושלטים לדוכן הירקות בשוק השבועי.
הוא, שילם לפרומצ’ה 3 קופיקות לשלט גם כן, אבל היה צריך ארבעה שלטים כאלו.
פרומצ’ה כבר יכלה לקנות לחם, טרי מהיום, וגם לבן.
בלקוח הבא, שראה את השלטים שלה בשוק האזורי, כבר ידעה פרומצ’ה גם לומר מתי יהיה השלט מוכן, ומתי לא, ולא הייתה ערה בשבילו בלילה שלפני פתיחת היריד.
אצל חייק’ל מוכר הדגים היא כבר ביקשה תשלום גם על השלט שהכינה והיה בו דג שחייק’ל המוכר לא מחבב, אז לא השתמשו בו.
פרומצ’ה עברה את התהליך הזה לבד,
ולא עזר לה בכלל ששורק’ה הרוקמת עברה אותו גם היא.
ושביילא מהמתפרה אמרה לה מידי פעם: אמרתי לך.
היא למדה מהניסיון, צמחה איתו, התפתחה איתו מקצועית, רגשית, ומנטאלית.
היא שמעה עצות מאחרים, למדה מהטעויות שלהם,
אבל התהליך הוא שלה בלבד.
מול עצמה, מול משפחתה, ומול אלוקיה.
הסיפור הזה לא נגמר, הוא ממשיך, עולה, וצומח,
נופל וקם, נהיה מדויק יותר וגם משתנה לפי תנאי החיים.
ויועץ הכפר לא יוכל לחוות אותו במקומה, וכל מילותיו יהיו לריק, אם היא לא תעבוד, ותלמד, ותגדל, ותיפול- בעצמה.